Gründere som endrer bransjer

Gründere som endrer bransjer

26. mai inviterte Grant Thornton fire nyskapende gründerbedrifter til inspirasjonsfrokost på MESH.
En delende kultur, felles visjon og trinnvis utvikling var noen av stikkordene fra scenen.

Først ut var Jostein Magnussen, gründer og markedssjef i design- og brukervennlighetsselskapet Netlife Research. Selskapet er et levende bevis at det å være nyskapende gründer og å levere høy omsetning ikke utelukker hverandre.

Netlife Research har oppnådd det beste fra begge verdener. Da de tre gründerne i Netlife Research startet opp i 2001, kom de rett fra studiene og hadde ingen erfaring med å drifte en virksomhet.

I dag sysselsetter selskapet 70 medarbeidere og er spesielt kjent for sitt sterke miljø innen brukervennlighetsmetodikk, prisbelønnet digitalt design og robuste kampanjerigger.

 

Tips for å bevare gründerånden
Netlife Research er et typisk eksempel på en start-up som har lyktes utvikle seg til en mellomstor bedrift som fortsatt bobler av gründerånd og kreativitet.

- Ansett folk som brenner for faget, og for selskapets mål. I starten tenkte vi at alle nyansatte ville brenne like mye for selskapet som oss gründere. Men slik er det selvsagt ikke. Det gjelder å finne flinke folk som brenner for faget, og for hva vi ønsker å oppnå, råder Jostein.

Vekstfasen er krevende for eierne
Annika Hall er forsker og direktør for forretningsrådgivning ved Grant Thornton i Sverige, og hun beskriver overgangen fra individuelle gründere til etablert bedrift, som krevende for de fleste eiere.
- Individuelle gründere er vanligvis raske, fleksible og handlingsorienterte. De er også flinke til å fange opp nye muligheter, være kundedrevne, og til å gjøre det beste ut av begrensede ressurser, forteller Annika.

Til tross for at disse egenskapene kan være positive i en oppstartsfase, kan gründerens ønske om kontroll kvele kreativitet fra likesinnede medarbeidere i organisasjonen, og dermed hemme nyskapingen i selskapet.

Felles visjon
Intraprenørskap er en måte å veve de positive egenskapene til individuelle entreprenører inn i organisasjonskulturen, og dermed tillate gründeratferd å blomstre videre i organisasjonen.

- En slik utforskende og delende kultur krever at virksomheten definerer en felles visjon eller mål, som kan fungere som en ledestjerne for all entreprenøriell aktivitet, sier Annika.

Kahoot! er en av verdens raskeste voksende læringsplattformer, og blir brukt av mennesker i over 180 land. Allerede før oppstarten av Kahoot! hadde gründerne meislet ut en felles visjon og læringsfilosofi.

- Vår læringsfilosofi bygger på den klassiske modellen om å appellere til hodet, hendene og hjertet. I dag er man gode på de to første, men de fleste læringsplattformer er fortsatt ikke gode til å appellere til følelsene. Man er gode på det logiske og på det praktiske, men utrolig dårlige på å undervise for hjertet. Mennesket gjør ingenting hvis det ikke føler for det. Kahoot! får følelser inn i klasserommet, virksomheten, og andre læringsarenaer, forteller Johan Brand, administrerende direktør og medgründer i Kahoot!.

Christian Sæterhaug, CMO i Gelato, er enig i at en tydelig visjon er viktig. Han forteller at selskapets overordnede visjon er kjernen i hvordan Gelato jobber:

- Vi har en klar visjon om at vi ønsker å endre trykkindustrien som er en av verdens største industrier ($800 mrd). Det kan høres unorsk ut å si at man ønsker å endre en industri, men konsekvensen av å ha en klar visjon er blant annet at vi tiltrekker oss dyktige mennesker fra hele verden som motiveres av visjonen, og som ønsker å flytte til Norge for å bli med oss på denne reisen. Norge er et fantastisk land for entreprenørselskap og med de ressursene vi har tilgang på fra Oslo skal klare å endre globale selskaper til å trykke lokalt i stedet for å sende trykksaker verden over. Lavere kostnader og langt bedre for miljøet, forteller Christian.

Få en riktig balanse
Balanse er også viktig, sier Hall, for å oppnå riktig nivå av intraprenørskap. Hun beskriver dette som en balanse mellom utforsking - slik at gründerne kan prøve ut nye ting, og optimalisering – for å sikre at bedriften leverer på mest effektiv og lønnsom måte. 

Karl Munthe-Kaas, gründer og daglig leder i Kolonial.no, er aktiv bruker av LEAN-metoden, en metode for å innovere raskere og mer målrettet. Han forstår virkelig behovet for slik balanse.

Kolonial.no entret markedet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. I dag er Kolonial.no det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden noen gang.

Etter hvert som Kolonial.no blir større, utvikles og raffineres systemer og prosesser. For å være disruptiv - å gjøre et sprang i brukerverdi og kostnad, må man både ha en sterk visjon, men også innovere i steg. Samtidig som virksomheten hver dag på jakter på ny funksjonalitet og forbedringer for å gjøre hverdagen enklere for kundene, er de også like opptatt av å gjøre sin egen infrastruktur og operasjon stadig mer effektiv.

- Et tydelig markedsbehov, og en visjon om hvordan dette behovet kan løses er et godt utgangspunkt, men det er bare begynnelsen. Vi gjør nye eksperimenter og implementerer nye løsninger på daglig basis. Det er nettopp dette kontinuerlige drivet mot innovasjon, som vi har til felles med andre disruptive gründere som Kahoot! og Gelato, sier Karl.  

I Grant Thornton rådgir vi selskaper som ønsker å gjøre en forskjell, og frigjøre sitt potensial for vekst. Annika Hall har utgitt flere bøker om gründerskap og foredrar regelmessig om temaet. Møt henne på vårt neste frokostmøte med DN Gründer 8. juni på MESH.