article banner
Gründertips til å skaffe finansiering

Gründertips til å skaffe finansiering

Gründertips til å skaffe finansiering

Aldri har det vært mer gründerkapital tilgjengelig i Norge enn nå. Likevel er kampen om pengene tøffere og fallgruvene større enn noen gang. Seriegründer og professor Asgeir Sørensen deler noen gode råd til gründere på finansieringsjakt..


I 2014 solgte Asgeir Sørensen og resten av gründerteamet, Trondheimsbedriften Marine Cybernetics til DNV GL. Med salget satte de punktum for en gründerreise som startet i 2002 med en god idé som fikk kapital til å realiseres.

Oppstartsfasen: Marked og timing
-
Mange starter for sent med å jobbe med markedet. De undervurderer salgsprosessen. Tiden kan bli lang fra man tror en skal få inntjening, til man i realiteten får det. For oss tok det 7-8 år før vi fikk tjente penger. I olje og gass tar det rundt 3 år før gjennomsnittsgründeren får inntjening. De fleste gjør derfor klokt i å starte bearbeiding av markedet tidlig, sier Asgeir.

Gründeren, som også er professor ved NTNU, kjenner til lovende oppstartvirksomheter som har feilet fordi kontraktene som bidro til finansiering, egentlig var teknologikontrakter, og ikke markedsorienterte kontrakter. Dermed ble det fort stopp i finansieringen.

- Produktene kan være veldig gode. Men kunnskap om markedet er alfa og omega. Det er lett å tro at man har truffet markedet, men så har man i virkeligheten bare truffet «teknologifreaker», sier Asgeir, før han fastslår; - Pitching er viktig, men til syvende og sist handler det om å få nok betalende kunder!

Investorjakten
Med flere investormiljøer tilgjengelig enn noen gang, har man gode muligheter dersom man har et godt produkt og et betalingsvillig marked. Men Asgeir oppfordrer til å være oppmerksom:

- Velg investor med omhu! Du må kunne stole på investoren din. Ellers kan du bokstavelig talt bli voldtatt. Flere av investorene vi hadde dialog med stolte vi ikke på, og det gjorde vi rett i, forteller han.

Flere venturekapitalmiljøer i Norge oppfordrer gründerne til å starte tidlig med innhentingen av kapital. Det er ikke uvanlig at det tar flere måneder fra du tar første kontakt med en investor, til pengene er på konto.

 - Hvis du ikke kan be dem å reise en viss plass, så er det for sent, kommenterer Sørensen, som også minner om at det også er viktig å ta høyde for investorenes underliggende ambisjoner.

 - Uenighet og interessekonflikter mellom investorer er ikke uvanlig – for eksempel i investeringshorisont, sier Asgeir. Gründerteamet bak Marine Cybernetics fikk inn flere investorer og lærte etter hvert at eierstrukturen må være riktig for å unngå slike situasjoner.

Skalering: Finansiering fortsatt like viktig
Kampen om finansiering stopper ikke ved den første kontrakten. I Marine Cybernetics balanserte gründerne stadig mellom å bygge verdier for investorer og eiere, og å ha nok penger i banken til å tåle en støyt.

- Enhver vekst er drevet av likviditet. Den siste kontrakten er like viktig som den første. Mange glemmer viktigheten av kontantstrøm. Bommer du på finansiering og kontantstrøm, så er du ferdig, sier Asgeir.

Exitfasen: Fra gründer til investortankegang
I 2014 ble finansieringsreisen til Asgeir og Marine Cybernetics avsluttet med salg til DNV GL.

- Det er en tid for alle og det er en tid for alt. Når skal vi gi stafettpinnen videre? spør Asgeir retorisk, før han er kjapp til å svare: - Det handler ikke om at vi som gründere ikke er gode. Men når det skal gjøres store endringer, så må du vite og akseptere at din tid omme, sier Asgeir, før han utdyper:

- Når du som gründer begynner å tenke at «dette er en jobb for meg», er du ferdig. Du må skifte tankesett fra å være gründer til å være investor. Dit kom jeg i 2010, og det var ingen lett avgjørelse, sier Asgeir.

Asgeir fortalte om Marine Cybernetics’ finansieringsreise i dialog med Kristian Nørstebø i Grant Thornton på DN Gründer og Grant Thorntons gratis frokostseminar på MESH 27. april. Dersom du er interessert i å motta nyhetsbrev om kommende seminarer, bedriftsledelse, regnskap og andre relaterte tema, som meld deg på nyhetsbrev her: marked@no.gt.com