Varsity headwear

Gründernes tips: Investér i gode rådgivere!

Da brødrene bak capsmerket Varsity skulle satse internasjonalt brukte de god tid på å finne rett rådgiver. Å velge riktig rådgiver er et strategisk valg mener capsgründerne som nylig åpnet ny konseptbutikk i Munchen.

I 2013 startet brødrene Alexander og Sebastian Salvesen Adams sitt eget capsmerke, Varsity. Skyggeluene selges på nett, i deres egen butikk på Majorstuen i Oslo og i 52 motebutikker i Norge. I fjor omsatte selskapet for 7,6 millioner kroner, som er mer enn en dobling fra 2015.

For Alexander og Sebastian er entreprenørskap og forretningsutvikling både hobby og jobb. Siden barndommen har brødrene diskutert businesscaser og drømt om å starte sitt eget firma. Så da de kom opp med ideen om å skape et premium capsmerke i Norge, og duoen fant et behov i markedet, var veien kort til å realisere gründerdrømmen.

Lean oppstart
- Da vi åpnet butikklokalet, utviklet vi Varsity stegvis. Vi hadde en startkapital på 56.000 kroner og måtte disponere oppstartspengene kreativt, forteller Alexander, som fikk god bruk for sin business- og finanskunnskap fra studier i London. Kombinert med Sebastians Bachelor i produktdesign og Master i entreprenørskap, hadde brødrene relevant teoretisk bakgrunn, men å sette ideen ut i livet, krever både mot og gjennomføringsevne.  

- Som gründer handler det om at man faktisk får ting gjort. Vi satte oss i en situasjon der vi måtte lykkes. Vi hadde ikke noe valg. Det var skummelt, men også morsomt, forteller Alexander.

Tidkrevende å finne riktig sparringspartner
Etterhvert som bedriften utviklet seg, fikk gründerne behov for en revisor. Virksomheten ble stadig mer komplisert å drive, og de var på utkikk etter å bygge et team. Det var deres eksterne regnskapsfører som anbefalte Arve Borchgrevink, senior manager hos Grant Thornton.

- Vi ønsket å investere i gode rådgivere, ikke bare en god revisor. Gode sparringspartnere kan bidra med å løse problemene før de oppstår, fremfor å gi en fasit i etterkant.  Vårt mål var jo å bygge gode systemer og rutiner for vekst, og derfor brukte vi mye energi på å finne riktig revisor, forteller Alexander.

Med tilstedeværelse internasjonalt, kombinert med rådgiverfokus og entusiasme for gründerskap, stilte Grant Thornton sterkt.

- Av erfaring ville vi finne rådgivere som vil jobbe med oss og ikke bare levere et ferdig produkt. Vi vil ha eksperter som ser verdi i det vi gjør og som synes at det vi holder på med er spennende. Samtidig er det viktig at våres rådgivere synes deres jobb er like morsom som vi synes vår jobb er, svarer Alexander på spørsmålet om hva gründerne så etter når de skulle velge rådgiver/revisor til selskapet.

Strategiske internasjonale etableringer
I juni 2017 etablerte Varsity Headwear seg i St. Tropez i Frankrike. Feriestedet ble den første utenlandsetableringen grunnet det høye omfanget av stil- og kvalitetsbevisste forbrukere fra hele verden.

- Som gründer er det viktigste at du synes det du holder på med er gøy. Vi elsker det vi gjør og tenker på Varsity stort sett hele døgnet forteller Alexander, som nå jobber i Varsitys nyåpnede butikk i fasjonable Theatrinerstraße, der Munchens 1,5 millioner innbyggere får tilgang til premium capser fra Norge.