Da Norges dyktigste app-utviklere i Beining & Bogen trengte en regnskapsfører for veksten videre, byttet de til Grant Thornton. – Korte responstider og jevnlige forbedringer er sentralt både for regnskap og apper, sier gründer Andreas Beining.

– Hele bedriften begynte jo egentlig med noe så enkelt som et appikon, sier Andreas Beining.

Han er daglig leder i appbyrået Beining & Bogen, og halvparten av gründerteamet bak selskapet, som begynte tilværelsen i 2016 på det som må kunne kalles filosofisk vis.

– Da Håkon studerte lagde han en quiz-app for lettere å lære seg pensum til ex.phil. Han hyret meg til å designe et ikon til appen, forteller Beining.

De to hadde mange samtaler om hvordan apputvikling ble gjort og burde gjøres, men det var først flere år senere at gründerne hadde praten som ble utgangspunktet for bedriften.

– Vi holdt kontakten, og vinteren 2015 avsluttet jeg en telefonsamtale med å si «vi får ta en kaffe en dag, da». Han svarte «ja, kan det passe i kveld?», og så gjorde vi det. Dette var en torsdag. Mandagen etter ringte Håkon og sa at han hadde sagt opp, så da var det bare å hive seg rundt og starte selskap, sier Beining.

De første prosjektene var for Kolonial.no (nå Oda) og Godt Brød. Fem år senere har selskapet 12 ansatte, og leter stadig etter flere dyktige kolleger. Veksten førte til at de «oppgraderte» til Grant Thornton som regnskapsfører og økonomisk rådgiver. Mer om det om litt.

The video is playing. This video is playing in mini-player mode.

 

«There’s an app for that»

Gründerne delte synet om at apper må A) løse et konkret problem, og B) ikke kan være «one off». Med dette mener de at appen må utvikles på lik linje med resten av produktporteføljen til en bedrift.  En app gir dessuten mange muligheter for å utvide funksjonalitet. Et kaffeklippekort i papp kan ikke gjøre så mye, og er dessuten lett å miste. Men et kaffeklippekort gjort som en app har derimot utallige muligheter – bestilling, kundeklubb og lignende – og mobilen har vi alle alltid i lomma.

Beining & Bogen legger et tilsvarende mantra til grunn også for apper som skal styre en lysbryter, alarm eller ovn: appen må gjøre det enklere og tilby flere funksjoner enn den fysiske bryteren. Dette gjelder ikke minst for den fremvoksende «internet of things»-bølgen, og selskapet har utviklet mange apper i denne kategorien.

– Vi skiller oss ut ved å være et rendyrket appbyrå. Vi fokuserer på app, og vi brenner for å lage gode brukeropplevelser med høy teknisk kvalitet og godt design. Med samarbeid på tvers av de fagområdene lager vi de beste løsningene for kundene våre, forteller Beining.

Regnskapsførsel pr. Slack

Da er det neppe tilfeldig at en app også har bidratt til at Beining & Bogen er fornøyd med sin regnskapsfører, Grant Thornton. App-utviklerne har brukt meldings- og samarbeidsverktøyet Slack siden selskapet startet, og har nesten sluttet helt med epost. Tidlig i kundeforholdet fikk derfor app-utviklerne innført denne kommunikasjonsformen også hos sin nye regnskapsfører.

– Vi vil så gjerne kunne gi kundene raske svar når de lurer på noe, og da var det naturlig å bli med på å prøve ut Slack. Vi så fort fordelene med det, behovet for raske avklaringer kan jo slå begge veier, sier senior associate Benedikte Hjertaker i Grant Thornton, som har den daglige kontakten med kunden.

Det var naturligvis ikke bare et ønske om å jobbe i Slack som gjorde at Beining & Bogen byttet til Grant Thornton etter at de i 2018 hadde omorganisert selskapet til en konsernstruktur.

– Vi trengte en regnskapsfører som kunne mer enn å punche bilag. Det måtte være et litt større miljø som også kunne gi råd om økonomi og drift, og på den måten bidra til selskapets vekst. Vi så på hvem de flinkeste kundene våre brukte, og hørte om de var fornøyd. Dermed falt valget på Grant Thornton, og det samarbeidet har utviklet seg veldig godt, sier Beining.

– De er jo en virksomhet i vekst, med unge og fremadstormende, flinke folk og en flott kundeportefølje. Det skjer mye hele tiden, og derfor er det spennende å kunne være en samtalepartner når ting dukker opp, sier senior manager Inger Johanna Ystanes, som er oppdragsansvarlig fra Grant Thorntons side.

campaign image

Raske iterasjoner

Utvikling er uansett et sentralt konsept for Beining & Bogen. Moderne forbrukere har høye krav til design og funksjonalitet, og Beining mener de forventer at en app skal utvikle seg.

– Uansett om appen skal brukes til å handle dagligvarer eller åpne utgangsdøra hjemme, trenger ikke første versjon av en app være perfekt. Den må være god nok til at den gir nytte, men det viktige er å få appen fort ut i hendene på kundene, sånn at man kan begynne å samle data om hvordan produktet faktisk blir brukt, sier Beining.

Dette er nemlig avgjørende for å videreutvikle et topp produkt og dets app til en bestselgende kombinasjon og folkefavoritt.

– Vår råd og mantra er «lanser appen tidlig og oppdater ofte». Funksjonalitet som sluttbrukerne omfavner eller etterlyser, ender gjerne opp med å være viktigere for produktene enn det produktutviklerne opprinnelig tenkte ut, sier han.

«Vi trengte en regnskapsfører som kunne mer enn å punche bilag. Vi så på hvem de flinkeste kundene våre brukte, og hørte om de var fornøyd. Dermed falt valget på Grant Thornton, og det samarbeidet har utviklet seg veldig godt»

Andreas Beining, Beining & Bogen

Gradvis utvikling

Selskapet jobber agilt, eller smidig, med sine kunder, fordi forskningen viser dette gir best resultater. Da var denne tenkemåten også naturlig da selskapet skulle skalere opp for å håndtere veksten. Regnskapsfører Grant Thornton tok utfordringen, og sammen har de utviklet et veldig effektivt samarbeid.

Beining & Bogen begynte med Tripletex, og etablerte rutiner og integrasjoner mot øvrige forretningsprosesser der. Disse har Grant Thornton overtatt og bygd videre på. Og etter at kommunikasjonen ble overført til Slack, har Grant Thornton og Beining & Bogen tatt grep for å lage enda mer effektive prosesser i samarbeidet seg mellom:

– Av og til sendte Benedikte meg Slack-meldinger om ting som at noen måtte finne et manglende bilag eller huske en frist. Vi diskuterte dette og fant sammen ut at det var bedre at hun fikk direkte tilgang i prosjektstyringsverktøyet vårt. Dermed kan hun nå opprette oppgaver til navngitte personer rett i systemet, akkurat sånn som vi gjør det i vår daglige forretningsdrift ellers.

– Sånt gir mer direkte kommunikasjonslinjer og viser hvordan driften kan effektiviseres gradvis etter hvert som vi utvikler oss – på samme måte som vi jobber med apper, sier Beining.