Oda er blitt verdens mest effektive dagligvarehandel på nett. Grant Thornton har vært selskapets revisor hele veien, og de blir også med nå som satsingen fortsetter utenfor Norges grenser.

Shell-stasjonen på Marienlyst i Oslo er sannsynligvis den bensinstasjonen i Norge som har vært mest på TV. Den har gitt bedagelig anlagte fjernsynsteam en kortreist lokasjon enten det handlet om statsbudsjett, inflasjon, bensinpriser eller noe helt annet.

Da Grant Thornton-sjef Jan Møller dro dit en gang på vinteren 2015, var det derimot dagligvarehandel det handlet om. Han hadde hørt at noen hadde startet en ny butikk på nett – kolonial.no – og ville teste ut tjenesten gjennom å bruke et av deres «pick-up points».

– Den gang lånte de kjølerommet på Shell-stasjonen sånn at kjølevarene holdt seg til kundene plukket dem opp. Så der sto jeg da og ventet på å få hente matvarene mine, bak folk som betalte for sin bensin eller skulle kjøpe pølse i brød. Det var på ettermiddagen, og ganske travelt i lokalet, husker Møller.

campaign image

Hands-on gründere

Innimellom smøreoljer og slepetau fikk han øye på en kar som hadde stilt seg bak butikkhyllene, men med god utsikt til køen foran kassa. Møller gjenkjente ham fra avisartikler – var det ikke sjefen sjøl, Karl Alveng Munthe-Kaas, som sto der?

– Jeg gikk bort og slo av en prat, og skjønte at han hadde satt seg svært godt inn i alt som hadde med logistikk og kundeopplevelse å gjøre. Han sto der rett og slett for å få en forståelse av hvordan det fungerte for kundene å handle dagligvarer på denne måten. Det viste meg hvor «hands-on» gründerne var, sier Møller.

Kort tid senere skulle kolonial.no ha revisor, og da landet de på Grant Thornton – med Møller selv som kundeansvarlig.

– Da vi skjønte at det ble alvor med dette, begynte vi å lete etter revisor. Vi var jo på det tidspunktet fremdeles et lite selskap, og ønsket oss en revisor som var både foroverlent og kunderettet. De måtte også gjerne kunne ha litt «gründerspirit» selv, og forstå mindsettet vårt.

Det sier Vegard Vik, CFO i Oda, som selskapet nå heter. Han er en av de ti som startet selskapet, og har vært med som CFO helt siden starten.

grant thornton Norway

Sikret nattesøvnen

– Vi var en gjeng som hadde gått lei av å se på en bransje som ikke var spesielt innovativ, ikke særlig kundeorienterte, og som hadde en fastlåst måte å betjene kundene på. Det var en fordel for oss at store aktører hadde mislyktes med tunge satsinger tidligere – det at ingen andre turte å prøve, ga oss rett og slett en fantastisk mulighet, sier Vik.

Ingen av de ti gründerne kunne stort om dagligvarer, men Vegard og Karl hadde tidligere jobbet som konsulenter i McKinsey, og var vant til å finne både svakheter og forbedringspunkter i de underligste bransjer. Dessuten knyttet de til seg de aller flinkeste folkene de kjente, og fokuserte på å rekruttere dyktige mennesker på alle fagfeltene de behøvde kompetanse på.

– Jeg hadde svært lite erfaring i å jobbe med regnskap utover det jeg lærte under studiene, og derfor har vi hatt ekstern regnskapsfører hele tiden. Selv nå som vi håndterer det meste av økonomi in-house, bruker vi eksterne for å ta unna perioder med topper.

– I tillegg må jeg si at det virkelig sikrer nattesøvnen å ha en revisor som kan sine ting. Ikke minst er det veldig nyttig for regnskapssjefen å ha en kompetent sparringspartner, for selv om revisor kanskje ikke kan gi deg alle svarene, kan de alltid hjelpe deg med å stille de rette spørsmålene, sier Vik videre.

campaign image

Jevn klatring til elitedivisjonen

– Vi skjønte fort at hele gründerteamet var ekstremt flinke folk, men de var samtidig alltid ydmyke for å ta imot innspill. Jeg hadde veldig mange gode diskusjoner med Vegard, særlig de første par årene, sier Møller.

Han vet godt at det blir en del armer og bein i starten for de fleste gründervirksomheter. For Oda – som startet i et utrolig høyt tempo og aldri har tatt foten av gasspedalen – ble det særlig viktig å få strukturert den finansielle rapporteringsprosessen.

– I starten jobbet vi mye sammen for å få på plass rutiner som hjalp dem i hverdagen, men det har også vært konkrete ting å ta tak i underveis. Vi har alltid tilstrebet raske beslutningsveier og korte svartider. Dessuten har Oda hatt flere kapitalinnhentinger underveis, og vi har vært sparringpartnere hele veien, sier Møller videre.

Vik har likt godt å ha en revisor som har kunnet vokse sammen med både Oda og alle selskapets rådgivere på ulike fagfelt.

– Det har nok blitt en progressivt større jobb å være vår revisor. Vi ble et vesentlig mer profesjonelt styrt selskap da vi i 2016 fikk inn de første store aktørene på eiersiden. Så kom Kinnevik inn i 2018, før Softbank og Prosus våren 2021. Vi spiller i elitedivisjonen nå, og det stiller større krav til både økonomifunksjonen og hele teamet, sier Vik.

campaign image

Og nå: Ut i verden

Disse kravene begynner det å bli klart at Oda har levert godt på. Tidligere var det britiske logistikk- og dagligvareselskapet Ocado best i verden på effektivitet. På forsommeren 2021 ble det klart at Oda hadde overtatt den posisjonen – både på lager og logistikk, på automasjon av vareplukking, på ruteoptimalisering og distribusjon, samt på alt som har med kundeservice og kundeakkvisisjon å gjøre.

– Å senke prisene er ingen kunst, det vanskelige er å tjene penger samtidig. Vareplukking er egentlig en tjeneste vi utfører for kunden, og det er jo nesten for godt til å være sant at det ikke skal koste noe. Dagligvarebutikker er både showroom og lager for kundene, men et fysisk showroom er overflødig i en digital verden. Derfor kan vi ha et bredere sortiment, ligge like lavt på pris, og samtidig tilby minst like mye «convenience». Kundene må bare kunne planlegge innkjøpene litt, sier Vik.

Når Norge har flere dagligvarebutikker per innbygger enn noe annet land, er det blant annet fordi vi knapt planlegger middagsmenyen mer enn en dag eller to på forhånd. Så når Oda har klart å etablere seg her, har de forhåpninger om å gjøre det bra også i Finland og Tyskland, som nå står for tur. Og revisoren tar de med i kofferten:

– Det er en styrke for Grant Thornton at de har kolleger i Finland og Tyskland som kan ta oss godt imot der. Det kan være betydelige transaksjonskostnader forbundet med å sette en ny revisor inn i virksomheten og vurderinger gjort i tidligere års regnskaper, så det er bra vi kan fortsette med dem på laget, sier Vik.

– Vi har samme internasjonale nettverk som våre større konkurrenter i revisjonsbransjen, men samtidig er vi like pragmatiske og personlige overfor kundene som våre mindre konkurrenter. Jeg blir ofte spurt om hvor små kunder vi tar inn, og da bruker jeg gjerne Oda som eksempel: Hadde vi definert en grense et sted, ville vi nok aldri tatt inn Oda. Derfor må vi heller vurdere potensialet i hvert enkelt tilfelle – og her var jeg aldri i tvil om at det var enormt, smiler Møller.