Imponerte sjefen
– Den offisielle åpningen skjedde 30. september i 2021, og Norge ble bevisst valgt som det første markedet utenfor Kina. Dette er det mest modne elbil-markedet i Europa, og det er litt sånn at kan vi klare det her, så kan vi klare det hvor som helst, forteller An Ho, med tittelen Head of User department i Norge.
Siden har det kinesiske selskapet vokst fra ti til 100 ansatte, åpnet utsalgssteder i Bergen og Trondheim, med Stavanger underveis, lansert fem bilmodeller, og solgt litt over 1000 biler.
– Nio skiller seg ut fra andre elbilleverandører også ved at vi tilbyr en modell hvor kundene kan leie batteri til bilen heller enn å kjøpe det. Da kan de, heller enn å bruke 45 minutter på å fulllade et uttømt batteri, dra innom en batteribyttestasjon og skifte til et fulladet batteri på bare åtte minutter, sier Ho videre. Hittil er tre slike batteribyttestasjoner operative i Norge, og flere er på vei.
Etableringen har i det hele tatt gått så bra at gründeren selv nylig tok hele den globale ledergruppen med seg til Nios showroom på Karl Johans gate i Oslo for å markere ettårsdagen for åpningen. William Li har vært kalt Kinas Elon Musk og ble i 2017 utropt til Entrepreneur of the Year av GQ Magazine.