Da elbil- og livsstilsmerket Nio skulle etablere seg i Norge, trengte de den riktige balansen mellom å leie inn eller ansette de riktige ressursene. Et bredt spekter av tjenester fra Grant Thornton ga fleksibiliteten de søkte.

I Nio liker de å gjøre ting fort.

Som da selskapets aller første elbil, EP9, i 2017 ble sluppet løs på verdens tøffeste racerbane, Nürburgringen, og satte runderekord som raskeste elbil med tiden 6:45:90.

Eller som da de ville vise at EP9 kunne gå fort også når den kjørte seg selv, og satte rekorden for en elbil-runde på Circuit of the Americas i Texas uten sjåfør. Farten lå tidvis oppunder 260 km/t.

Eller som da Nio-merket skulle etableres i Norge høsten 2021. På utvalgte fagområder valgte selskapet å leie inn ekstern ekspertise fra Grant Thornton for å håndtere noen oppgaver og problemstillinger i oppstartsfasen, samt å fungere som støtte for selskapets ansatte. Ett år senere er staben tidoblet og virksomheten har kommet ut av pandemien med en fantastisk start.

grant thornton Norway

Det er ikke alle som får lov til å prøvesitte EP9 sånn som Grant Thorntons Madeleine Rande og Monica Ulstein gjør her – men så er det heller ikke alle som har hjulpet Nio med å etablere seg i Norge. Foto: Jan Morten Bjørnsen

Imponerte sjefen

– Den offisielle åpningen skjedde 30. september i 2021, og Norge ble bevisst valgt som det første markedet utenfor Kina. Dette er det mest modne elbil-markedet i Europa, og det er litt sånn at kan vi klare det her, så kan vi klare det hvor som helst, forteller An Ho, med tittelen Head of User department i Norge.

Siden har det kinesiske selskapet vokst fra ti til 100 ansatte, åpnet utsalgssteder i Bergen og Trondheim, med Stavanger underveis, lansert fem bilmodeller, og solgt litt over 1000 biler.

– Nio skiller seg ut fra andre elbilleverandører også ved at vi tilbyr en modell hvor kundene kan leie batteri til bilen heller enn å kjøpe det. Da kan de, heller enn å bruke 45 minutter på å fulllade et uttømt batteri, dra innom en batteribyttestasjon og skifte til et fulladet batteri på bare åtte minutter, sier Ho videre. Hittil er tre slike batteribyttestasjoner operative i Norge, og flere er på vei.

Etableringen har i det hele tatt gått så bra at gründeren selv nylig tok hele den globale ledergruppen med seg til Nios showroom på Karl Johans gate i Oslo for å markere ettårsdagen for åpningen. William Li har vært kalt Kinas Elon Musk og ble i 2017 utropt til Entrepreneur of the Year av GQ Magazine.

campaign image

Ikke bare en bil

Ambisjonene for dette lokalet er å skape et åpent og hyggelig sted der Nio-entusiaster kan dele sine interesser og oppleve ting sammen. Nio tar nemlig mål av seg å være et livsstilsbrand like mye som et bilmerke, så dette er sannsynligvis den eneste bilbutikken du har sett som også har kafé, bordtennisrom, peis, atrium og lekerom – samt møterom og biler på utstilling.

Nio samarbeider dessuten med mer enn 500 designere over hele verden for å få laget klær, vesker, servise, skotøy, elektriske scootere og mye annet. Alt dette inngår i Nios community, hvor de som har installert selskapets app og meldt seg inn kan tjene poeng som de kan bytte inn i de nevnte produktene – eller i en latte og en croissant fra kaféen. Dette har nær 7000 nordmenn allerede gjort, forteller Ho.

campaign image

Internasjonal og sammensatt bedrift

Nio er som sagt et selskap som liker å gjøre ting fort, og én av strategiene for å kunne holde høy fart er å samarbeide med ekspertmiljøer over hele verden. Bilmodellene designes av en amerikansk industridesigner i Tyskland, og programvaren utvikles i Shanghai. Delene produseres over hele verden, og bilene settes sammen i Kina.

Da Nio skulle etableres i Norge, var det derfor helt naturlig å søke bistand fra eksperter som ikke bare har det internasjonale nettverket og den nødvendige erfaringen med å hjelpe globale selskaper, men også lokal spisskompetanse på alt innen lønnskjøring, HR, mva-spørsmål, skattemessige forhold og annet Nio kunne behøve hjelp til. Valget falt på Grant Thornton.

– Det er veldig gøy å hjelpe så dynamiske bedrifter som Nio, for med den veksten de opplever, oppstår det naturlig nok mange spørsmål. Vi kom først inn for å hjelpe dem med lønn, men har også bistått i forbindelse med årsoppgjør og mva-spørsmål, People & Culture tjenester og advokatvirksomheten vår har også hjulpet dem med noen juridiske forhold, forteller Monica Ulstein, som er manager i Grant Thorntons regnskapsvirksomhet og ansvarlig for kundeforholdet med Nio.

campaign image

Oppdrag i stadig endring

– Vi har fått en rådgiverrolle som vi trives svært godt med. Samtidig er dette oppdraget i stadig endring. Vi får hele tiden nye ting å hjelpe dem med, enten fordi de kommer til oss med noe de behøver bistand til, eller fordi vi informerer dem om oppgaver som må utføres. Det gjør dem til en veldig spennende kunde å jobbe med, sier Ulstein.

– Det er jo mange internasjonale kunder som starter i Norge uten førstehåndskjennskap til våre lover, regler eller bedriftskulturelle forhold. I Nio er de veldig uredde for å stille spørsmål som kan være svært annerledes enn det vi vanligvis får spørsmål om. Vi har blant annet hjulpet dem med å utarbeide personalhåndboken deres, og vi har også bistått ved andre problemstillinger i tilknytning til dette, sier Madeleine Rande, HR-rådgiver på teamet som bistår Nio.

Nios egen HR manager, Siw Skogli berømmer Grant Thorntons folk og arbeidet de har gjort, samtidig som hun kan bekrefte at oppdraget de har for Nio er i stadig endring.

– Det er viktig for oss å hele tiden ha den riktige kompetansemiksen, og å finne riktig balanse mellom å kjøpe tjenester eller ansette egne ressurser. Vi er veldig fornøyde med arbeidet Grant Thornton har gjort for selskapet. Det er godt å ha dyktige partnere som er internasjonale og fleksible, slår Skogli fast.